Zotavenie po pôrode

Príchod bábätka na svet je pre každú ženu nesporne veľmi vzrušujúcim obdobím. Emocionálne sa u mnohých spája s obrovským šťastím, ale aj slzami, bolesťou, zmätkom a strachom. Okrem starostlivosti o novorodeniatko sa v podvedomí mamičiek nezriedka vynorí otázka: Bude raz moje telo také, ako predtým?

Ženské telo funguje geniálne a dômyselne, preto ak je žena zdravá, väčšinou nie je problém dostať sa do pôvodného stavu. Chce to samozrejme trochu snahy. Načúvať potrebám tela, pomáhať mu v zotavení po pôrode a hlavne, dať mu dostatok času na hojenie. Poďme sa spoločne pozrieť na to, akými fázami si musí telo po pôrode prejsť, aké procesy v ňom nastávajú a čo môžete ako mamička urobiť pre to, aby ste boli čím skôr opäť fit. A to nielen fyzicky, ale aj po psychickej stránke.

Zotavenie po pôrode sa začína šestonedelím

Prvých šesť týždňov sa považuje za obdobie hojenia najväčších rán a prispôsobovania sa novej situácii. Ako novopečená mamička si zvykáte na život s vaším dieťatkom. V prípade, že ste už viacnásobnou mamičkou, možno vás niektoré veci až tak neprekvapia, no každý pôrod a každé dieťa môžu byť diametrálne odlišné.

Práve počas tohto obdobia sa môžete cítiť, akoby ste nastúpili na horskú dráhu a neviete, čo sa bude diať. Prudké hormonálne zmeny, bolesti z pôrodu a k tomu dojčenie, prípadne možno problémy súvisiace s dojčením a kŕmením bábätka vás môžu psychicky rozladiť. Pamätajte ale na to, že je to všetko len dočasné.

Takzvané šestonedelie a jeho trvanie súvisí s hojením maternice. Tá sa podľa medicínskych poznatkov už počas prvých 10 dní “zavinie” späť do pôvodnej veľkosti, ale proces jej kompletnej regenerácie je ukončený až po 6-8 týždňoch, s čím sa spája aj popôrodné krvácanie.

Koľko času potrebuje telo na zotavenie po pôrode?

Celkové zotavenie tela po pôrode môže trvať aj omnoho dlhšie, než 6 týždňov. Podľa vedcov to môže byť aj pol roka. Treba si však uvedomiť, že príprava na pôrod trvala deväť mesiacov, počas ktorých sa vaše telo veľmi zmenilo. Nečudo, že na zotavenie do pôvodnej formy potrebuje čas.

Rekonvalescencia záleží od priebehu pôrodu. Je veľký rozdiel medzi zotavovaním sa po jednoduchom prirodzenom pôrode bez nástrihu a väčších rán, a po komplikovanom pôrode s cisárskym rezom. Preto ak ste očakávali, že sa budete zotavovať rýchlejšie, pretože ste o tom čítali články, radíme upokojiť sa a nerobiť si z toho stres. Vaše telo nezaujímajú predpísané časové intervaly.

Pri vaginálnom pôrode samozrejme závisí čas rekonvalescencie od pôrodných rán, prípadne nástrihu, ale tiež od celkového priebehu pôrodu – či bol pre matku stresujúci, spojený s nepríjemnými zážitkami alebo veľkou bolesťou. Emocionálne dojmy môžu do veľkej miery ovplyvniť aj fyzickú rekonvalescenciu.

Pri cisárskom reze trvá zväčša zotavenie ešte dlhšie, pretože ide o operačný zásah do tela. Pritom to nie je jednoduchá operácia – bruško je potrebné rozrezať až cez 7 vrstiev kože a orgánov. Nasleduje nielen rekonvalescencia vnútorných orgánov, maternice, ale aj hojenie vonkajšej rany po reze, čo je samozrejme bolestivé a zdĺhavé.

Počas prvých dní po pôrode bude pre vás možno namáhavý každý pohyb. Obzvlášť po cisárskom reze budete mať pocit, že sa nepostavíte na nohy, ale je dobré sa hýbať aj napriek bolesti, aby sa vám netvorili krvné zrazeniny. V oboch prípadoch budete pociťovať sťahy maternice, ktorá sa začne zmenšovať. Tie budú výrazné hlavne počas dojčenia, pretože telo vtedy vylučuje oxytocín. Na bolesti brucha počas kontrakcií pomáhajú teplé obklady. Použiť môžete vyhrievaciu podložku, alebo fľašu s teplou vodou.

Máme však pre vás mnoho ďalších rád, ktoré urýchlia zotavenie po pôrode.

Ako urýchliť zotavenie po pôrode

Jedna vec sú rany po pôrode. No okrem týchto priamych fyzických následkov pôrodu sa môžete stretnúť s ďalšími sprievodnými javmi, ktoré súvisia s hormónmi a oslabenou výživou tela po tehotenstve a pri dojčení. Často majú dlhodobejší dosah. Na niektoré javy vplýva aj akútny nedostatok spánku. Spomenúť možno problémy s pokožkou, prejavujúce sa v podobe akné, ochabnutej a mdlej pleti, zhoršený stav chrupu, vypadávanie vlasov až alopécia, celkovo zlý stav vlasov, lámavé nechty, zhoršená hojivosť pôrodných rán a podobne.

Nemusíte byť zúfalé, všetko sa čoskoro vráti do normálu. Vaše telo vytvorilo kompletného nového človeka, čo je fascinujúce a zároveň nesmierne namáhavé. Je teda načase vrátiť mu späť to, čo počas tohto procesu stratilo.

Veľmi veľa nepríjemností a zranení súvisiacich s pôrodom sa spája práve s narušením vonkajších aj vnútorných vrstiev kože. A koža je z väčšiny tvorená kolagénom. Preto jedným z našich najdôležitejších tipov pre vás je: doplňte si túto pre telo tak dôležitú bielkovinu.

Kolagén na pomoc pri zotavení po pôrode? Jednoznačne áno

Kolagén je jednou zo základných bielkovín v tele. Nachádza sa takmer vo všetkých tkanivách, najviac však v chrupavkách, šľachách, kostiach, no veľa ho je aj v koži. Preto má vplyv aj na kvalitu vlasov a nechtov. Keďže telo ho samo vyrába len do určitého veku, každý dospelý človek by ho mal hlavne po tridsiatke priebežne dopĺňať. Hoci mäso, morské plody a ryby spolu s mäsovými vývarmi obsahujú veľa kolagénu, telo ho v tejto podobe spracováva ťažšie. Riešením je kolagén ako výživový doplnok.

Rozhodne však odporúčame venovať pozornosť výberu naozaj kvalitného kolagénu. Dajte si predovšetkým pozor na zloženie a spôsob výroby. Kolagén je najlepšie užívať v jeho čistej podobe a bez aditív. Mal by byť hydrolyzovaný, teda spracovaný do podoby prirodzenej pre telo. Kvalitou na trhu je už roky značka Inca Collagen , hydrolyzovaný morský trojzložkový kolagén v prášku, ktorý sa jednoducho užíva, neobsahuje žiadne prídavné látky, dochucovadlá či farbivá.

Hoci je kolagén pre telo prirodzenou bielkovinou, tehotné ženy sú špecifickou skupinou. Keď sa nás pýtajú na užívanie počas tehotenstva, musíme len skonštatovať, že výživové doplnky, medzi ktoré Inca Collagen patrí, musia mať podľa legislatívy EÚ na obale uvedené: nie je vhodné pre tehotné ženy a deti. Kolagén je ale čistou bielkovinou, ktorá neobsahuje nič, čo by mohlo mamičke či dieťatku ublížiť. Pri tejto otázke ale vždy odporúčame sa o užívaní poradiť s gynekológom.

Obdobie po pôrode je však iná vec a kolagén vrelo odporúčame.

Hydrolyzovaný morský kolagén Inca Collagen

Ušetrite pri nákupe Inca Collagenu

Nakúpte teraz o 5€ výhodnejšie cez e-shop. Získate dopravu zdarma a tiež darček – balenie vitamínu C pre lepšie vstrebávanie.

Zadajte v e-shope kód: S01000666 a objednajte.

O jeho pozitívnych účinkoch na celkovú rekonvalescenciu tela, zlepšenie vlasov, pleti a nechtov, sa už presvedčilo mnoho mamičiek. Príbeh jednej z nich prinášame v blogu. Lucia je matkou troch krásnych detí a kolagén užíva dlhodobo. Pomohol jej napríklad aj pri zrastaní maternice – čo je práve jedno z najlepších pozitív.

„Moja rekonvalescencia po tretej sekcii bola oproti prvým dvom oveľa jednoduchšia. Ja som sa dokázala úplne s prehľadom postaviť na nohy na druhý deň, doma som bola schopná fungovať normálne a nemala som taký problém so zubami, vlasmi, nechtami ani celkovým hojením rán,“ hovorí Lucia.

Ako to s kolagénom funguje

 

Ak by sme si to mali zhrnúť, kolagén pomáha konkrétne takýmto spôsobom na rozmanité následky spojené s tehotenstvom a pôrodom:

 

  • Pomáha pri hojení pôrodných rán, a to tak, že obnovuje tkanivá napríklad aj v panvovom dne, brušných svaloch a maternici a samozrejme vo vrchných vrstvách kože. Rany po cisárskom reze, šitie po prirodzenom pôrode, toto všetko sa hojí s kolagénom podstatne rýchlejšie.V tomto procese výrazne pomáha aj zinok, ktorý znižuje odbúravanie kolagénu v opravovanom tkanive a tak urýchľuje hojenie. Kolagén spolu so zinkom sú teda skvelou dvojicou.
  • Pomôže pri hojení bolestivých bradaviek. Ach, to dojčenie – na jednej strane nepopísateľne silné momenty spojenia s bábätkom, na strane druhej opäť bolesť. Popraskané a bolestivé bradavky sú nepríjemnosťou, pri ktorej pomôže opäť kolagén. Spolu s kvalitnými krémami na bradavky.
  • Zlepšuje pokožku, vlasy a nechty. Tehotenské strie, ochabnutá a unavená pleť, lámavé nechty, vlasy bez života. Porodiť bábätko so sebou nesie aj takúto obeť. Ale nie je dôvod na zúfalstvo: účinky kolagénu na zdravie pokožky, a tým aj vlasov a nechtov sú vedecky potvrdené. Môže pomôcť aj pri zbavovaní sa strií a ochabnutej kože po tehotenskom brušku, má teda vplyv na celkovú regeneráciu kože tela.
  • Pomáha zlepšiť stav zubov a ďasien. O problémoch so zubami by mamičky vedeli hovoriť. Kolagén má dôležitú rolu pri ukotvení zubov v ďasnách. Doplnenie kolagénu je prevenciou proti hrozbe paradentózy.

Okrem toho kolagén pomáha:

  • navodiť lepší spánok. Obsahuje aminokyseliny, hlavne glycín, ktorého vplyv na lepšiu kvalitu spánku je vedecky potvrdený. Hoci si teda často nemôžete oddýchnuť tak dlho, ako by ste chceli, kolagén pomôže zlepšiť kvalitu i krátkeho spánku, vďaka čomu budete väčšmi nabitá energiou.
  • Podporuje funkciu štítnej žľazy. Tá má pre tehotné a dojčiace ženy veľký význam kvôli správnej hladine hormónov. Opäť tu zohráva úlohu glycín spolu s prolínom, ktoré sú súčasťou molekuly kolagénu. Môžu pomôcť napríklad pri odblokovaní štítnej žľazy, alebo tiež znižovať hladinu stresového hormónu kortizolu.
  • Podporuje zdravý metabolizmus a pomáha udržať správnu hladinu cukru v krvi. Opäť vďaka glycínu, ktorý by sa podľa vedcov mal stať súčasťou výživových doplnkov pre správnu funkciu metabolizmu.

Toto všetko sú benefity kolagénu, ktoré mamičky určite ocenia.

Výhody

100% morský kolagén bez prísad, ktorý naozaj funguje
Prémiový trojzložkový kolagén z overených zdrojov (obsahuje kolagén typu I, II, III)
Bioaktívny (živý) kolagén, ktorý sa výborne vstrebáva
Denná dávka obsahuje 3 000 mg účinného hydrolyzovaného kolagénu
Hydrolyzovaný morský kolagén Inca Collagen
Skvelo rozpustný vo vode - nehrudkovatie ako iné
Samostatne balená denná dávka pre zachovanie účinku
Nemaskovaný sladidlami, farbivami ani ochucovadlami
Kolagén overený zákazníkmi s výbornými recenziami

Ako sa čím skôr dostať späť

Cvičenie bude musieť po pôrode samozrejme chvíľu počkať a odporúčame sa vždy poradiť s lekárom. Zväčša platí, že aj po ideálnom pôrode by ste si aspoň počas šestonedelia mali dopriať úplný   od namáhavej fyzickej aktivity.

Ani neskôr sa nepreceňujte. Počúvajte svoje telo a ak vás čokoľvek bolí, nesnažte sa to urýchliť a doprajte si namiesto cvičenia radšej dlhé prechádzky s bábätkom. Ak už ale cítite, že ste pripravená na cvičenie a odobrí to aj váš lekár, nie je prečo váhať. Zdravý pohyb určite podporí rýchlejšie zotavovanie sa z pôrodu, a to nielen po stránke fyzickej, ale aj psychickej.

Ideálnym začiatkom na cvičenie je jemná joga. Pomáha nielen naštartovať telo fyzicky, ale upokojuje a harmonizuje myseľ. Ak sa cítite po celom dni s bábätkom ako v jednom kole, pomôže spomaliť, trocha sa odreagovať pri pokojnej hudbe a pomaličky rozhýbať svalstvo. Cvičiť môžete aj doma, keď už bábätko spí. A nezabúdajte piť kolagén! Mamičkám pri cvičení kolagén pomáha nielen chrániť kĺby, ale tiež urýchľuje obnovu pokožky.

Ak si viete zariadiť “náhradnú pestúnku” v podobe partnera, starých rodičov alebo kamarátky, môžete športovať aj mimo domova. Výber aktivity záleží od vašich preferencií, odporúčame však športy, ktoré neobsahujú príliš trhané alebo nárazové pohyby. Skvelé je plávanie, ale môžete si ísť aj zabehať v miernom tempe. Posilňovanie brucha radšej nechajte na neskôr, keď bude telo naozaj kompletne zahojené. Môže to byť po polroku, ale aj po roku. Vôbec nemusíte tlačiť na pílu.

Čo sa týka nadbytočných kíl, neexistuje žena, ktorá by ihneď po pôrode mala svoju pôvodnú postavu. Preto sa nenechajte vystresovať a dajte telu čas. Niektorým ženám pomáha pri rýchlejšom zhadzovaní kíl dojčenie, u iných to nemá vplyv. Každá žena je iná, ale príroda to zariadila tak, že s trochou snahy sa zdravé telo ženy skôr či neskôr dostane späť do pôvodnej kondície.

Ďalšie tipy pre rýchlejšie zotavenie sa  po pôrode

Čo ešte pomáha pri zotavovaní sa po pôrode? Tu je niekoľko ďalších tipov:

Zdravo sa stravujte

Bude sa vám to možno zdať popri všetkých mamičkovských povinnostiach ako okova na nohe, ale verte, nie je tomu tak. Pripraviť si zdravú stravu popri ostatných povinnostiach je v skutočnosti ľahšie, než vyvárať každý deň zložité vysokokalorické nezdravé jedlá. Sústreďte sa na rýchlu prípravu najrôznejších druhov ovocia a zeleniny, pridávajte menej nezdravých tukov, jedzte ryby, chudé mäsko a nezabúdajte na dostatok vlákniny, ktorá perfektne zasýti. A hlavne, jedzte pravidelne, majte po ruke vždy niečo na zahryznutie, aby ste v horších momentoch neostali o hlade. Vždy si pripomínajte, že musíte jesť dostatočne kvôli bábätku, rovnako je dôležitá pestrosť a vyváženosť stravy. Budete sa cítiť lepšie, trávenie bude fungovať na jednotku a pocíti to aj bábätko.

Doplňte si vitamíny

Základom vitamínov je práve pestrá a vyvážená strava, no siahnuť môžete aj po doplnkoch výživy. Po pôrode a počas dojčenia vám môže chýbať hlavne vitamín A, ktorý je zodpovedný za zdravú kožu a zrak. Taktiež vitamíny skupiny B, z ktorých najdôležitejšia je B9 (kyselina listová) a B12.

Samozrejme treba dbať aj na dostatok vitamínu C, už len kvôli kolagénu. Na správne vstrebávanie kolagénu je totiž potrebné dopĺňať dennú dávku vitamínu C. Môžete si vybrať tak formu výživového doplnku, ako aj potraviny bohaté na vitamín C. Ak ho ale dopĺňate v podobe ovocia a pritom dojčíte, dajte si pozor na citrusy kvôli alergiám dieťatka.

„Vitamín C je prirodzeným zdrojom, ktorý zvyšuje obranyschopnosť organizmu. Telo vstrebe maximálne od 200 do 500 miligramov denne,“ hovorí internistka Etela Janeková.

Nezabúdajte ani na vitamín D, ktorý najlepšie získate tak, že sa každý deň aspoň na 15 minút prejdete na čerstvom vzduchu a načerpete energiu zo slnka.

Dôležité sú samozrejme aj minerály – železo kvôli krvotvorbe, vápnik na podporu kostí a magnézium, či zinok.

Nezabúdajte na pitný režim

Dostatočné množstvo tekutín je dôležité nielen po pôrode, aby ste sa vyhli zápche, ale počas celého obdobia dojčenia. Okrem ranného pohára vody s kolagénom pite vodu po celý deň, alebo ju striedajte s nesladenými čajmi bez kofeínu.

Skúste oddychovať, kedy sa len dá

Oddych mamičkám svedčí. Skúste si zdriemnuť vždy spolu s bábätkom. Uvidíte, ako vás krátky “šlofík” výborne nakopne. I keď spánok je nepravidelný, je lepšie málo, ako nič. Takto po prvých stresujúcich týždňoch pocítite zo dňa na deň čoraz väčšiu pohodu a nastavíte si režim.

Áno, je jasné, že máte doma neporiadok, ale za to vás nik odsudzovať nebude. Preto namiesto domácich prác si radšej zdriemnite, prospejete tak svojmu fyzickému i psychickému zdraviu. Pretože ako sa hovorí: spokojná mamička, rovná sa spokojné bábätko.

Prajeme vám, aby ste sa s pomocou týchto rád dostali do svojej pôvodnej formy čím skôr a užívali si už len tie príjemné materinské povinnosti.

Hydrolyzovaný morský kolagén Inca Collagen

Ušetrite pri nákupe Inca Collagenu

Nakúpte teraz o 5€ výhodnejšie cez e-shop. Získate dopravu zdarma a tiež darček – balenie vitamínu C pre lepšie vstrebávanie.

Zadajte v e-shope kód: S01000666 a objednajte.

Nice to see you

We noticed you are visiting us from afar.
Maybe you are looking for our internetional website?

Enter website

Press the button to continue to the international website.

Or go to the original website.

Change language

×