Keď som posledný rok presadol z mesta a turistiky na okruh, ani som netušil, ako veľmi je fyzická príprava dôležitá. Celý deň pečený na slnku za živa v koži, ubolené zápästia, ramená, nohy a chrbtica. Môj výkon počas dňa kolísal a moje telo bolo unavené. Začal som sa zamýšlať prečo to tak je a pochopil som, že musím čas venovať aj príprave.
Začal som sa pripravovať špecificky na pohyby, ktoré robím pri jazdení. Môj prístup a tréning sa zmenil. Vedel som, že tak isto ako musím pripraviť myseľ na jazdenie, tak isto musím pripraviť aj telo. Začal som sa ráno pred jazdami rozhýbavať, 10 – 15 minút a rozdiel medzi tým, keď som si sadol studený na motorku a zohriaty, bol úplne odlišný. Moje telo zrazu podvedome vedelo, čo má robiť. Časy sa lepšili, bol som počas dňa menej unavený a nerobil som toľko chýb. Psychická príprava prichádza s odjazdenými kilometrami a skúsenosťami, u fyzickej to neplatí. Tú si treba vybudovať dávno pred tým, ako si sadnem na motorku. Únave sa človek nevyhne. Otázkou len je, ako rýchlo sa dostaví.

Väčšina ľudí si myslí, že stačí mať vyšperkovanú motorku, vedieť dobre jazdiť a ono to všetko pôjde akosi samo. Ten medzičlánok, ktorý sa nachádza medzi motorkou a hlavou jazdca t.j. telo, sa častokrát vôbec nerieši. Áno, nastavenie mysle a technika jazdenia ako správne dávkovanie plynu, ideálna stopa, pozícia jazdca alebo brzdné body, je nesmierne dôležitá. Avšak od tých zvyšných pár percent, ktoré tvorí tvoja forma tela a kondícia, závisí všetko.

Vyzerať dobre nič neznamená

Vyzerať fit neznamená byť fit. Každý máme určite takého kamaráta, ktorého obľúbená rutina v posilňovni je prsia, biceps, chrbát a triceps.  Vyzerať dobre je jedna vec a vedieť sa hýbať je vec druhá. Častokrát sú to dve rozdielne veci. Estetika je mainstream fyzickej kultúry, kde cenu ktorú zaplatíš je prázdne, unavené, zoslabnuté, neschopné a krehké telo. Hýb sa preto, aby si sa vedel hýbať. Estetika je ako bonus.

Kardio tréning ako cesta do nikam, alebo, prečo len behať nestačí?

Ako ti taký beh pomôže pri jazdení? Aké pohyby robím na motorke? Podobá sa beh jazdeniu? Spraví to z teba inteligentnejšieho jazdca?
Toto sú otázky, ktoré by som si mal položiť než začnem investovať svoj vzácny čas do prípravy.
Pre jazdcov, alebo všeobecne pre ľudí, ktorí nerobia vrcholový šport, je typický kardio tréning najmä stratou času. Dôvodov je veľa. Beh, bicykel alebo plávanie, všetko krásne aktivity. Bohužiaľ, ľudia na ne častokrát nie sú fyzicky pripravení a nemajú dobrú techniku. Potom ten beh vyzerá ako rýchlostné krívanie. Človek by mal pracovať na sebe od základov a nie rovno skočiť na vrchol neuro-vývojovej sekvencie. Behanie je vrchol pyramídy, nie základ. Obyčajný drep, práca s chrbticou alebo visenie na hrazde dajú človeku x-krát viac a majú oveľa väčší prenos (do jazdenia) ako behanie na páse alebo bicyklovanie na trenažéri. Rozvoj mozgu, učenie sa nových pohybov, koordinácia tela, práca na svojich slabých článkoch, budovanie silných a odolných šliach. Na toto všetko by som mal myslieť, keď chcem dlhodobo fungovať a podávať solídny výkon.

Si taký starý ako je stará tvoja chrbtica

Existuje jedno príslovie: „You are as old as your spine“. Dnešná realita, tri extrémy: maximálne neohybná, krehká chrbtica, hyperlordóza, alebo v extrémnom prípade až hrb na chrbte. Skús sa predkloniť a dotknúť sa zeme s vystretými nohami. Čo vidíš z boku v zrkadle? Si rovnomerne ohnutý v každom jednom bode? A vieš sa vôbec dotknúť zeme? Vieš sa tak isto zakloniť?
Ako ľudia sme stratili cit a vnímanie vlastného tela. Hodinami strávenými každodenným sedením, šoférovaním a nehýbaním sa. Na jednej strane je dôležité vedieť s chrbticou hýbať, vedieť ju uvoľniť, spevniť keď treba, byť si vedomí čo sa s ňou deje. Na strane druhej je potrebné sa naučiť generovať silu od zeme – to znamená využívať bedrá ako motor pohybu, a tým odľahčiť chrbticu. To sú všetko veci ku ktorým by sme mali smerovať.

Či už jazdíš turistiku do Álp, si hobby jazdec alebo okruhár, všetko vyššie spomenuté sa ťa týka rovnako. V ďalšom článku si rozoberieme hlbšie Prečo behať nestačí a 5 dôvodov prečo je beh alebo kardio tréning z pohľadu jazdca najmä stratou času. 

Ďalší článok bude venovaný behu.

Patrik Kubiček

O autorovi: Patrik Kubiček

Som ten, koho vidíš viac robiť, ako rozprávať o tom, čo robí. Verím v prekonávanie samého seba a vlastného strachu, pretože to vidím ako cestu za skutočnou slobodou. Zo všetkých pohybových disciplín mi najviac dalo plávanie, ktorému som sa súťažne venoval 10 rokov. Študoval som na Slovenskej Technickej Univerzite v Bratislave, preto sa rád pozerám na pohyb z mechanického hľadiska. Momentálne sa zdokonaľujem v rôznych oblastiach, a pritom sa snažím zachovať rovnováhu medzi všetkými aspektami života. Oceľové hrazdy, gymnastické kruhy, rovnováha na rukách dole hlavou či hučiaca motorka pod zadkom vystihuje môj životný štýl. Milujem všetko, v čom vidím výzvu, pretože bez rizika nie je zábava.

Nice to see you

We noticed you are visiting us from afar.
Maybe you are looking for our internetional website?

Enter website

Press the button to continue to the international website.

Or go to the original website.

Change language